Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Towards increased understanding of integrated Youth Care: a qualitative evaluation of facilitators and barriers for professionals

Omslag Proefschrift Laura Nooteboom

Gezinnen met meervoudige en complexe problemen krijgen vaak te maken met allerlei professionals uit verschillende organisaties, wat kan leiden tot gefragmenteerde steun. Integrale jeugdhulp is daar in theorie de oplossing voor, maar in de praktijk is integrale hulp organiseren makkelijker gezegd dan gedaan. Professionals, organisaties en beleidsmakers worstelen met het vormgeven van een integrale aanpak. Er is meer voor nodig dan multidisciplinaire teams samenstellen of organisaties samenvoegen. Maar wat is er dan precies nodig? Wat werkt wel, en wat werkt niet? Dat onderzocht Laura Nooteboom.

Laura Nooteboom: “Ik heb onderzoek gedaan naar de werkzame en belemmerende elementen van integraal werken voor professionals in de jeugdhulp. Wat voor hen wel, of juist niet werkt hebben we bekeken vanuit verschillende perspectieven: een systematisch literatuuronderzoek, kwalitatief onderzoek met professionals uit de jeugdhulp en kwalitatief onderzoek met ouders uit kwetsbare gezinnen. Een bijkomend doel was de begeleiding van professionals uit lokale jeugdteams in evalueren en reflecteren, om zo gezamenlijk leren en een integrale aanpak te verbeteren. Het promotieonderzoek heeft geleid tot een overzicht van werkzame en belemmerende elementen met concrete aanbevelingen voor praktijk, beleid, organisaties, en onderwijs om gezamenlijk en al lerende integraal werken verder te ontwikkelen.”

Bron: LUMC Curium

Integraal werken: van wil naar weg

Interview over integraal werken als vak apart

Integrale jeugdhulp: iedereen wil dat het lukt, maar de praktijk is weerbarstig. Wat zorgt er precies voor dat een hulptraject op maat wel of juist niet van de grond komt? Het Kenniscentrum vroeg het aan Laura Nooteboom, senior onderzoeker en psycholoog bij LUMC Curium. “We moeten erkennen dat integraal werken complex is. Het houdt meer in dan verschillende expertises bij elkaar zetten en samenwerkingsafspraken maken.”

>> Lees het interview

Omslag Proefschrift Laura Nooteboom

Auteur: Laura Anne Nooteboom
Uitgever: Universiteit Leiden
Jaar van publicatie: 2021
ISBN: 9789464212501

Auteur: Laura Anne Nooteboom
Uitgever: Universiteit Leiden
Jaar van publicatie: 2021
ISBN: 9789464212501

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten