Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Early Detection of Emotional and Behavioural Problems in Preschool Children: The use of the Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment in preventive child health care

Cover Early Detection Emotional Behavioural

Het doel van dit proefschrift was het evalueren van de betrouwbaarheid en validiteit van de Nederlandse versie van de BITSEA voor 2-jarige kinderen.

De prevalentie van psychosociale problemen is al relatief hoog bij peuters. De prevalentiecijfers in onderzoeken verschillen van elkaar, dit komt doordat verschillende meetmethodes zijn gebruikt. In Nederland scoort 5-10% van de peuters in de klinische range op een vragenlijst die psychosociale problemen meet. ‘Psychosociale problemen’ is een verzamelnaam voor een verscheidenheid aan problemen. Deze problemen worden vaak opgedeeld in twee categorieën; externaliserende en internaliserende problemen.

• Externaliserende problemen omvatten problemen zoals agressief gedrag of hyperactiviteit.
• Internaliserende problemen omvatten problemen zoals angst, depressie of teruggetrokkenheid.

Er wordt geadviseerd om psychosociale problemen te signaleren op een jonge leeftijd en dit te laten opvolgen door passende zorg. Het meten, vroeg signaleren en behandelen van psychosociale problemen op jonge leeftijd is belangrijk omdat dit kan bijdragen aan een vermindering van problemen en een toename van competenties op latere leeftijd. Vroegsignalering van psychosociale problemen is effectiever wanneer vragenlijsten worden gebruikt die door ouders zijn ingevuld. Een voorbeeld van een dergelijke vragenlijst is de Brief Infant-Toddler Social and Emotional Assessment (BITSEA).

Cover Early Detection Emotional Behavioural

Auteur: Ingrid Kruizinga
Uitgever: Ridderprint
Jaar van publicatie: 2015
ISBN: 978-94-90791-32-2

Auteur: Ingrid Kruizinga
Uitgever: Ridderprint
Jaar van publicatie: 2015
ISBN: 978-94-90791-32-2

    Reageren

    Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond je niet precies wat je zocht? Laat het ons weten.

    Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

    De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

    Sluiten