Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Uitbreiden van kennis over oorzaken, beschermende of risicofactoren en weerbaarheid

Over dit onderwerp

Vragen: Wat wordt veroorzaakt door de genen, wat door de omgeving en wat in interactie tussen beide? Wat zijn beschermende factoren die voor preventie kunnen worden ingezet? Waarom ontwikkelt de een wel PTSS en de ander niet? Welk effect heeft pesten op het zelfvertrouwen? Wat maakt dat jongeren in contact komen met justitie? Wat zijn risicovolle omgevingsfactoren in een opgroeiklimaat?

Doelen: Begrip van kwetsbaarheden en beschermende factoren is essentieel om te begrijpen hoe het verdere verloop van de ontwikkeling van een kind zal zijn en wat de noden en mogelijkheden voor preventie en behandeling zijn. We willen weten wat bij iemand persoonlijk speelt en niet enkel kennis ontwikkelen op groepsniveau. Daardoor kan de wenselijkheid en de aard van een persoonsgerichte aanpak bepaald worden. Meer inzicht in vroege signalen geeft mogelijkheden om preventief te handelen. Door het herkennen van het samenspel van beschermende en risicofactoren bij individuen kunnen we hen beter behandelen.

We weten dat de volgende factoren een grote rol spelen bij het ontstaan van psychische problemen: een lage sociaaleconomische status, een laag IQ, trauma en sociale uitsluiting. Door dergelijke kennis verder uit te breiden, door zicht te krijgen op welke factor bij wie een rol gaat spelen, kan er veel gerichter gehandeld worden. Aandacht voor het stadium van de problematiek en welke behandeling die vraagt (stagering) is daarbij nodig.

Kinderen reageren heel verschillend op potentieel traumatische gebeurtenissen. Er is veel winst te behalen met kennis over hoe we de eigen weerbaarheid van een kind en het gezin kunnen vergroten. Er bestaat nog een flinke kennislacune over wat hun veerkracht versterkt. Welke kinderen kun je een beetje bijsturen zodat het weer goed gaat, en welke kinderen missen die veerkracht?

We kunnen meer leren over veerkracht door gegevens van klinische populaties te verbinden met die van de brede bevolking. De beschermende factoren en veerkracht lijken sterk gelinkt aan de sociaaleconomische positie. De huidige focus op een gezonde opvoedomgeving (zoals voldoende speelruimte, gezonde snacks op scholen etc.) zou moeten worden uitgebreid met een gezonde mentale opvoedomgeving.

De maatschappij wordt steeds complexer en geeft veel prikkels. Lopen de ontwikkeling van de hersenen en wat gevraagd wordt van de jeugd nog wel in de pas? Een snelle, veeleisende, prestatiegerichte omgeving met veel prikkels maakt dat een bepaalde kwetsbaarheid een probleem wordt, terwijl dat 30 jaar geleden minder het geval was.

Terug naar boven

Op deze pagina

Onderzoeken over dit onderwerp

Het Kenniscentrum heeft geïnventariseerd welke onderzoeken zich op dit thema richten. Het gaat hier om lopende of afgeronde onderzoeken in de kinder- en jeugdpsychiatrie, die gestart zijn op 1 januari 2015 of later.
De informatie over deze onderzoeken is aangeleverd door de betrokken academische centra. Mocht u hierin onjuistheden tegenkomen of nog onderzoeken missen, dan kunt u contact opnemen met Marieke Zwaanswijk, senior beleidsmedewerker: m.zwaanswijk@kenniscentrum-kjp.nl

Lopende onderzoeken

  • EMTICS: welke rol spelen genen, ontstekingsprocessen en stress bij tics bij kinderen? (Accare)
  • Early child maltreatment: Do epigenetic changes underlie the risk of behavioral problems  (Erasmus)
  • BRAVE: brain functions and attentional processing in adolescent anorexia nervosa: predictors of its differential course?  (Erasmus, Curium-LUMC)
  • No rest for the Wicked: Chaos in het gezin, klokgenen en dag-nachtritme bij kinderen met ernstige gedragsproblemen (Erasmus)
  • Diagnostics of Autism Spectrum Disorders and the role of family functioning (Erasmus)
  • Phenotype of autism spectrum disorders and familial aggregation  (Erasmus)
  • Dissecting aggression in childhood: Different neurodevelopmental trajectories of oppositionality  (Erasmus)
  • Family environment and psychopathology in children (Erasmus)
  • Association between polygenic risk scores for mental disorders and MRI measures of the brain; Tonya White/Daniëlle Posthuma) (Erasmus)
  • What’s driving binge eating? An experience sampling study among adolescents with subclinical and clinical binge eating symptoms (Erasmus)
  • (Neuro)Image: Biologische mechanismen voor ADHD vinden (Karakter, Accare)
  • Aggressotype: Biologische basis van agressief gedrag in kaart brengen (Karakter, Accare)
  • Moreel redeneren bij de forensische patient (Mondriaan-UM)
  • Genetic markers psychosis in 22q11DS (Mondriaan-UM)
  • Improving self-esteem in traumatized youth: a transdiagnostic ecological momentary intervention trial (SELFIE) (Mondriaan-UM, Amterdam UMC (AMC))
  • Proactive vs reactive inhibition in ADHD: genetics, neurobiology and pharmacology (UMCU)
  • Beschermende factoren bij jeugdigen (Amsterdam AMC (VUmc))
  • Top 600 (Amsterdam UMC (VUmc))
  • Kindermishandeling (Amsterdam UMC (VUmc))
  • Ammodo project: Antisocial Developmental Trajectories (Amsterdam UMC (VUmc))
  • Reacties vanuit de rechtbank op persistent delinquent gedrag tot in de jongvolwassenheid: richting een typologie van daders gebaseerd op biosociale risicofactoren (Amsterdam UMC (VUmc))
  • Contributing factors to the development of antisocial behavior in adolescence (Amsterdam UMC (VUmc))
  • Welke neurocognitieve factoren spelen een rol bij jeugdigen die cyber- of gedigitaliseerde delinquentie of online antisociaal gedrag vertonen? (Amsterdam UMC (VUmc))
  • TIC genetics: Tourette International Collaborative Genetics Study (Amsterdam UMC (AMC))
  • Brain related mechanisms of attachment in normal and clinical adolescents (LUMC)
  • Trauma related brain mechanisms in adolescents (LUMC)
  • Action-onderzoek: Aggression in Children: Unraveling gene-environment interplay to inform treatment and intervention strategies in children (LUMC)
  •  APOLO: Adolescenten en hun Persoonlijkheids-Ontwikkeling: een longitudinaal onderzoek (Reinier van Arkel, Vincent van Gogh, Universiteit Utrecht)
  • Welke neurocognitieve factoren spelen een rol bij jeugdigen die cyber- of gedigitaliseerde delinquentie of online antisociaal gedrag vertonen? (Amsterdam UMC (VUmc))
  • AAP: Adaption and Action Prediction (Karakter)
  • RE-PAIR: Relations and Emotions in Parent-Adolescent Interaction Research (Universiteit Leiden, Curium-LUMC, GGZ Rivierduinen)
  • ALSPAC: Onderzoek naar omgevingsinvloeden in interactie met genetische factoren bij ADHD (Accare)
  • Onderzoek naar omgevingsinvloeden in interactie met genetische factoren bij het syndroom van Gilles de la Tourette (Accare)
  • Amsterdamse zedenzaak: onderzoek naar de korte, middel- en lange termijn gevolgen van de Amsterdamse Zedenzaak (Amsterdam UMC (AMC), GGD Amsterdam)
  • Protectieve en risicofactoren als voorspeller voor ernstige psychische aandoeningen: een onderzoek met populatie gegevens (Curium-LUMC)
  • PROUD: onderzoek naar de langetermijngevolgen van prematuriteit op tienjarige leeftijd, door middel van neurologisch, lichamelijk, cognitief en motorisch en neuroimaging onderzoek (Curium-LUMC)

Afgeronde onderzoeken

  • Psychotic Experiences and transition to psychosis (Mondriaan-UM)
  • ADHD: from behaviour to biology (UMCU)
  • Mental health in young children referred for treatment: temperament, disturbed attachment behavior, and course (Amsterdam UMC (VUmc))
  • Compuls (TACTICS WP4): onderliggende mechanismen van dwang in nieuw cohort (Karakter)
  • SCREEN: validity of neurobiological markers in Juvenile justice institutions (Amsterdam UMC (VUmc))
  • EMTICS: De ‘European Multicentre Tics in Children Study’ (Amsterdam UMC (AMC))
  • Waarom nemen adolescenten met ADHD risico’s? Biologische, cognitieve en sociale mechanismen van risicogedrag bij adolescenten met ADHD (Amsterdam UMC (VUmc), Levvel)

Experts: psychische gezondheid van de jeugd moet beter in beeld

Actuele projecten

Het Kenniscentrum is betrokken bij een aantal projecten die zich richten op dit thema. Via onderstaande link(s) vindt u meer informatie over deze projecten.

Position paper: Psychische gezondheid van de jeugd in beeld

Het voorkomen van chronische problematiek: gezamenlijke kennis uit de kinder- en jeugdpsychiatrie en de volwassenenpsychiatrie

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten