Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Triage en vroegsignalering

Over dit onderwerp

Vragen: Hoe zorgen we dat de kinderen die specialistische ggz zorg behoeven, tijdig herkend worden? Hoe zorgen we ervoor dat een kind niet te snel doorgestuurd wordt? Wanneer besluit je dat je snel moet opschalen? Wanneer zijn lichtere interventies beter?

Doelen: De transitie heeft aanmerkelijke wijzigingen met zich meegebracht aan de voorkant van de zorg voor kinderen met psychische problemen. Het voortraject, de triage en de samenwerking met de eerste lijn moeten goed worden vormgegeven. Goede triage met gevalideerde instrumenten en competente verwijzers is van groot belang om een gepast zorgtraject te starten.

Goede zorg begint met een inschatting van de urgentie en het toeleiden naar de juiste zorg: triage. Vanuit de transformatie wordt gestreefd naar eerder ingrijpen om erger te voorkomen en tegelijkertijd niet te snel zware zorg te starten. Dit is niet eenvoudig omdat er zoveel mensen bij betrokken zijn. Volgens de jeugdwet mogen de volgende partijen verwijzen naar de jeugd-ggz: wijkteams, jeugdartsen, huisartsen (en indien aanwezig in de praktijk de POH voor kind en jeugd) en medisch specialisten (kinderartsen, kinder- en jeugdpsychiaters). Een intensieve samenwerking met huisartsen, wijkteams, jeugdgezondheidszorg, jeugdhulp en kinderartsen is bij uitstek in deze fase essentieel.

Maar ook de signaleringsfase die aan de triage voorafgaat behoeft aandacht. Komen kinderen wel in de juiste hulptrajecten terecht? De school en het signaleringsvermogen van docenten is hierbij cruciaal. School is voor veel kinderen een belangrijke plek waar problemen zich manifesteren en waar het gesprek met hun ouders wordt aangegaan.

Bij onderzoek naar triage en vroegsignalering is belangrijk om uit te gaan van stagering en gepersonaliseerde zorg. Stoornissen verlopen dynamisch en ontwikkelen zich in fasen. Dit wisselend verloop maakt dat de benadering ook kan veranderen over de tijd. Stagering gaat over vooruitkijken en continu de zorg aanpassen naar behoefte. Het feit dat de zorgstructuur lokaal verschillend is georganiseerd vormt een aanzienlijke uitdaging voor onderzoek op dit thema.

Sommige problematieken verdienen hierbij expliciet aandacht. Er wordt een forse handelingsverlegenheid gesignaleerd in de ggz en jeugdzorg in het omgaan met verslaving en hoe deze jongeren door te verwijzen. Het is soms bij toeval dat jongeren bij de jeugd-ggz binnenkomen, terwijl er vaak sprake is van comorbiditeit en al een lange verslavingsgeschiedenis, meestal aan cannabis. We moeten ervoor zorgen dat ook deze jongeren in alle gevallen de juiste verwijzing en dus behandeling krijgen.

Ook het vroegtijdig onderkennen van en inspelen op trauma is van belang: het snel herkennen van trauma en het voorkomen van verdere schade, ook op latere leeftijd. Dat geldt ook voor gedragsstoornissen en suïcidaliteit: er gebeurt van alles op jeugdige leeftijd waarvan bekend is waar het toe leidt. We hebben daar veel kennis over die essentieel is om in een vroeg stadium in te zetten om de schade te beperken.

Terug naar boven

Op deze pagina

Onderzoeken over dit onderwerp

Het Kenniscentrum heeft geïnventariseerd welke onderzoeken zich op dit thema richten. Het gaat hier om lopende of afgeronde onderzoeken in de kinder- en jeugdpsychiatrie, die gestart zijn op 1 januari 2015 of later.
De informatie over deze onderzoeken is aangeleverd door de betrokken academische centra. Mocht u hierin onjuistheden tegenkomen of nog onderzoeken missen, dan kunt u contact opnemen met Marieke Zwaanswijk, senior beleidsmedewerker: m.zwaanswijk@kenniscentrum-kjp.nl

Lopende onderzoeken

  • Een screeningsinstrument voor angst en depressie bij kinderen (Revised Child Anxiety and Depression Scale, RCADS-25) (GGD Amsterdam)
  • Screening van Verstoord Gehechtheidsgedrag: validiteit en bruikbaarheid van de LSVG in de JGZ, Jeugdhulp en Jeugd-GGZ (TNO)
  • De inzet van de Specialistisch Ondersteuner Jeugd (SOJ) in de JGZ: integrale versterking van de nulde en eerste lijn (TNO)
  • Integrale aanpak voor MBO-studenten met psychische problemen gericht op het voorkomen van schooluitval en het bevorderen van maatschappelijke participatie (Trimbos Instituut)
  • Naar inclusief voortgezet onderwijs. Versterken van de schoolbegeleiding bij psychische problemen van schoolgaande jongeren (UMC Groningen)
  • Detection and intervention for self-harming adolescents as pre-treatment to early intervention for borderline personality disorders (GGZ Centraal)
  • Zebra-project: het identificeren van vroege cognitieve, neurale en gedragskenmerken, en biomarkers, die vooraf gaan aan de uiting van klinische symtomen van autisme spectrum stoornissen (Karakter)
  • Triage aan de Huisartsenpoort (Curium-LUMC)
  • PIPPI: Primary care integrated for identification of psychosocial problems in children (LUMC)
  • Emotion regulation in parent-toddler interactions: potential mechanism to prevent the development of ADHD (UMCG)
  • Vroege signalering en interventie bij psychische problemen vluchtelingenkinderen (Amsterdam UMC (AMC))
  • Depressie- en suïcidepreventie onder jongeren: de rol van de jeugdgezondheidszorg (Amsterdam UMC (VUmc))
  • Onderzoek met en naar een semi-gestructureerd screeningsinstrument (DAWBA) in de klinische praktijk (Curium-LUMC)
  • AWA 2.0: Vroege morbiditeit van mensen met autisme verlagen door betere herkenning van klachten (Curium-LUMC)
  • Vroege detectie en verwijzing van jeugdige patiënten met angst in de huisartsenpraktijk (Curium-LUMC)
  • De Durfpoli: onderzoek naar de beste hulp voor kinderen en jongeren met een fobie (RuG, Accare)

Afgeronde onderzoeken

  • Expertise aan de voorkant. Evaluatie van een Consultatie en Adviesteam Jeugd GGZ in de regio (Amsterdam UMC (VUmc))
  • Bekwaamheid en kennis van (melden van) huiselijk geweld en kindermishandeling (Curium-LUMC)
  • Jeugdhulp bij de huisarts: Onderzoek naar organisatie en effecten van de praktijkondersteuner jeugd en gezin bij de huisarts (Accare)

Actuele projecten

Het Kenniscentrum is betrokken bij een aantal projecten die zich richten op dit thema. Via onderstaande link(s) vindt u meer informatie over deze projecten.

Specialistische ondersteuning van huisartsen

Consultatie- & Adviesteam jeugd-ggz onder de loep

Naar een betere zorg voor slachtoffers van loverboys

Onderzoek naar de zelftest van Mindmasters

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten