Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Samenwerken

Over dit onderwerp

Vragen: Er is heel veel kennis, maar hoe benutten we die zolang die onvoldoende is toegepast en niet samengebracht? Wat is een werkbaar netwerkmodel, waarin men elkaar snel kan consulteren zonder te verzanden in bureaucratie? Wat kunnen we leren van de Academische Werkplaatsen, op het gebied van kennis uitwisselen?

Doelen: Beoogd wordt verbetering in de samenwerking tussen partijen uit de eerste, tweede en derde lijn die met jongeren werken om bij te dragen aan goede zorg met een effectieve in-, door- en uitstroom.

De afstemming tussen partijen als wijkteam, school en ouders is essentieel. Als een kind bijvoorbeeld zelfstandiger wordt, moeten alle aspecten, zoals wonen, inkomen en studie integraal bekeken worden. Verschillende netwerken moeten regelmatig overleggen over wat nodig is. Dat vraagt om vertrouwen en snel schakelen.

Ook zorgorganisaties onderling kunnen meerwaarde halen uit uitwisseling en samenwerking. Een nieuw netwerkmodel vraagt om een cultuurverandering bij alle partijen en organisatorische flexibiliteit. Als je bijvoorbeeld vanuit een zorgorganisatie even snel inspringt bij een andere partij, zou je dit bij de gemeente moeten kunnen verantwoorden.

Met de Academische Werkplaatsen is een interessante methode gecreëerd om verschillende organisaties bijeen te brengen en op het gebied van ervaringsdeskundigheid, beleid, praktijk en wetenschap samen te werken. Hiermee wordt beoogd relevante vragen op te halen, en onderzoek uit te voeren dat vanaf het begin gericht is op praktische bruikbaarheid. Nadruk wordt gelegd op participatie van betrokkenen en implementatie.

De praktijk wordt betrokken. Dit komt de haalbaarheid van de uitvoering en implementatie ten goede. Behandelaren, wetenschappers en patiënten komen tot een gezamenlijk onderzoek of protocol en voelen zich daar eigenaar van.

De overdracht van wetenschappelijke kennis naar de beroepsopleidingen behoeft apart aandacht.

Terug naar boven

Onderzoeken over dit onderwerp

Er zijn nog geen actuele onderzoeken over dit thema. Heeft u een onderzoek over een van deze thema’s? Laat het ons weten, dan voegen wij het toe aan ons overzicht. Mailen kan naar Marieke Zwaanswijk: m.zwaanswijk@kenniscentrum-kjp.nl.

Actuele projecten

Er zijn nog geen actuele projecten en/of praktijkvoorbeelden over dit thema.

Op deze pagina

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten