Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Publieke informatie inzetten voor de jeugd-ggz

Over dit onderwerp

Vragen: Hoe kunnen we informatie uit publieke diensten aanwenden voor de kennisontwikkeling van de jeugd-ggz? Welke kennis over de algemene bevolking helpt ons bij vroegsignalering?

Doelen: Er kan veel informatie verkregen worden uit het volgen van grote groepen kinderen. Gerichte toepassing van deze kennis zou een grote verrijking van de jeugd-ggz kunnen zijn.

Er zijn verschillende grote langlopende onderzoeksprojecten waarin gezondheidsgegevens onder de algemene bevolking worden verzameld. Los daarvan is er al een schat aan data, onder andere bij de gemeenten. Het ontsluiten ervan is lastig in verband met privacywetgeving, maar niet onmogelijk. Er zijn mogelijkheden om bijvoorbeeld met diverse partijen (gemeente, school, ggz, ouders) scrumsessies te houden om betekenis te geven aan (geanonimiseerde) praktijkdata. De gemeente Houten is samen met de gemeente Nieuwegein en de Universiteit Utrecht bezig met het opzetten van een monitor voor jeugd en is voornemens daarvoor bestaande datasets te koppelen. Dit zou meer waarde krijgen wanneer de schaal wordt vergroot. Er zou ook meer gebruik gemaakt kunnen worden van de informatie die jeugdgezondheidsdiensten hebben, waar alle kinderen worden gescreend. Een consultatiebureauarts kan bijvoorbeeld aangeven bij welke kinderen hij risico’s ziet.

Voorbeelden uit de praktijk

YOUth is bijvoorbeeld een grote cohortstudie van het UMCU waaraan zwangere vrouwen en de kinderen die zij krijgen deelnemen. Het onderzoek richt zich op hersenontwikkeling, genetisch onderzoek en omgevingsparameters. Generation R onderzoekt sinds 2001 de groei, ontwikkeling en gezondheid van 10.000 opgroeiende kinderen in Rotterdam. Hier liggen kansen om de gegevens van klinische populaties te verbinden met die van de brede bevolking.

Terug naar boven

Op deze pagina

Onderzoeken over dit onderwerp

Het Kenniscentrum heeft geïnventariseerd welke onderzoeken zich op dit thema richten. Het gaat hier om lopende of afgeronde onderzoeken in de kinder- en jeugdpsychiatrie, die gestart zijn op 1 januari 2015 of later.
De informatie over deze onderzoeken is aangeleverd door de betrokken academische centra. Mocht u hierin onjuistheden tegenkomen of nog onderzoeken missen, dan kunt u contact opnemen met Marieke Zwaanswijk, senior beleidsmedewerker: m.zwaanswijk@kenniscentrum-kjp.nl

Lopende onderzoeken

  • PAINT-kostendeel: Hoe kunnen we onderzoek doen naar jeugdhulp vanuit een gezondheids-economisch perspectief? Wat zijn bijvoorbeeld kosten voor treatment as usual in ADHD (Accare)

Afgeronde onderzoeken

Nog geen afgeronde onderzoeken.

Actuele projecten

Er zijn nog geen actuele projecten en/of praktijkvoorbeelden over dit thema.

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten