Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Zorg die aansluit op het kind en het gezin

Over dit onderwerp

Vragen: Hoe kunnen we zorg bieden die aansluit op wat een kind werkelijk nodig heeft? Hoe moeten we eigen regie in een gezinscontext beoordelen en hoe kunnen we dit stimuleren? Wie is voor dit kind de regiehouder en hoe evolueert dit door de tijd? Wanneer het kind of zijn ouders het overzicht niet hebben, wie kan dan die rol op zich nemen? Hoe kunnen we eigen kracht van kinderen met een psychische stoornis en hun ouders optimaal tijdig inzetten?

Doelen: We willen dat kinderen en hun ouders zorg krijgen die aansluit op wat zij nodig hebben, met inachtneming van hun eigen regie, ondersteund door de juiste mensen om hen heen. Doel is meer kennis ontwikkelen over wat daarvoor nodig is, ook in de complexe situaties. Omdat een gezinsgerichte aanpak leidt tot tevredenheid, motivatie, een grotere regie en uiteindelijk meer effectiviteit. Daarnaast zorgt dit ook dat het effect duurzamer is, omdat gezinnen samen en eigenstandig verder kunnen.

Goede zorg sluit aan bij het kind. Kinderen ervaren hun jeugd heel verschillend en opvoeding en begeleiding vergt dus maatwerk. Voor de hulpverlener is het luisteren naar en meebewegen met het kind essentieel, zonder daarbij zijn kennis over wat wel en niet werkt te negeren. Dat klinkt als een open deur, maar in de praktijk loopt men aan tegen gebrek aan tijd en geld.

Het organiseren van zo gepersonaliseerd mogelijke zorg is een maatschappelijke ontwikkeling waar steeds meer op aangestuurd wordt. Vooral bij meervoudige problematiek zou één gezin, één plan, met één regiehouder het uitgangspunt moeten zijn. Er moet een regiehouder zijn die met het gezin oploopt, die weet wat er aan de hand is en bij wisselende situaties uitleg verschaft. Er is nog veel onduidelijkheid rondom het begrip regie. Er is behoefte aan praktijkstandaarden, zodat duidelijk wordt wat de taken en verantwoordelijkheden zijn van de regiehouder. Dit is in principe disciplineonafhankelijk.

Goede zorg betrekt het gezin waarbinnen het kind zich ontwikkelt. Vervolgzorg wordt geduid als een groot probleem: als een kind terugkomt in een gezin dat niet is versterkt (bijvoorbeeld doordat de systeemtherapie niet goed is gevallen) ontstaat dezelfde problematiek opnieuw. Inzet van een schaduwcoach of een informele mentor (zoals de JIM methodiek), een vertrouwenspersoon voor het kind, is een veelbelovende methode om betrokkenheid van het kind en het gezin te verhogen.

Onderzocht moet worden wat jongeren nodig hebben als ze uit behandeling gaan. Het gaat niet alleen om genezing of het leren omgaan met een stoornis, maar ook en vaak vooral om het leren omgaan met de situatie op de langere termijn.

Voor zwaardere hulp, zoals crisisopvang, is het belangrijk dat een kind zo dichtbij mogelijk in een normale gezinssituatie kan opgroeien. Verkennen van verschillende mogelijkheden voor behandeling in de vertrouwde omgeving verdient nader onderzoek.

Goede zorg kijkt verder dan het kind en zijn familie. De sociale context kan een belangrijke rol spelen. Kinderen ontwikkelen zich soms goed na een trauma. Beschermende omgevingsfactoren, zoals aandacht van een sportcoach of van een leerkracht, kunnen daarbij een belangrijke rol spelen. Het beter in kaart brengen en onderzoeken van deze factoren kan veel winst opleveren. In dit kader is de multi-informant-diagnostiek relevant: daarbij wordt niet alleen naar het kind en de ouders geluisterd, maar ook naar bijvoorbeeld een leerkracht. Deze methode wordt door veel partijen gedragen, maar het is niet altijd eenvoudig uit te voeren in de klinische praktijk.

Meer kennis over de maatschappelijke randvoorwaarden voor een gezond kind is zinvol. Het gaat dan om het mobiliseren van steunsystemen en de omgeving om families, wijken, buurten te versterken in het laten opgroeien van kinderen, om de gezonde krachten en relaties rondom het probleemgezin te activeren en te versterken.

It takes a village to raise a child. Hoe krijg je in de maatschappij meer bewustwording van het gegeven dat mensen gelukkiger worden als men naar elkaar omkijkt?

Gemeenten zouden meer kunnen doen met de kennis over positieve en negatieve maatschappelijke factoren. Armoede en werkloosheid zijn bijvoorbeeld negatieve factoren. Armoede en psychische problemen versterken elkaar. Kinderen die in armoede opgroeien, hebben moeite met plannen. Hun ouders leven bij de dag. Er is vaak sprake van bijkomende problematiek zoals alcoholmisbruik. De kinderen leren vaak niet om huiswerk te maken of een afspraak bij de tandarts te maken. Er is ten slotte een duidelijke relatie tussen de hoeveelheid genoten onderwijs en allerlei negatieve maatschappelijke effecten, zoals criminaliteit en armoede. Investeren in goed onderwijs draagt bij aan het generiek verstevigen van de maatschappij.

Terug naar boven

Op deze pagina

Onderzoeken over dit onderwerp

Het Kenniscentrum heeft geïnventariseerd welke onderzoeken zich op dit thema richten. Het gaat hier om lopende of afgeronde onderzoeken in de kinder- en jeugdpsychiatrie, die gestart zijn op 1 januari 2015 of later.
De informatie over deze onderzoeken is aangeleverd door de betrokken academische centra. Mocht u hierin onjuistheden tegenkomen of nog onderzoeken missen, dan kunt u contact opnemen met Marieke Zwaanswijk, senior beleidsmedewerker: m.zwaanswijk@kenniscentrum-kjp.nl

Lopende onderzoeken

  • De follow-up zorg van kinderen met ADHD: wat vinden kinderen zelf? (Karakter)
  • Onderzoek naar de effectiviteit en implementatie van Feedback Informed Treatment (FIT) binnen Karakter (Karakter)
  • Gezinsgericht werken in JeugdzorgPlus (Amsterdam UMC (VUmc))
  • preSCOPE: kwalitatief onderzoek naar ervaringen van jeugdartsen en ouders met hulpverlening van jonge kinderen met ASS (Karakter)
  • Monitor kleinschalige voorzieningen: evaluatie van kleinschalige voorzieningen voor delinquente jeugd als alternatief voor een justitiële inrichting (Amsterdam UMC (VUmc), Levvel)
  • Ik laat je niet alleen: onderzoek naar het verminderen van gedwongen afzondering in de jeugdzorg plus (Amsterdam UMC (VUmc), Levvel)
  • Gezinsgericht werken in de klinische adolescentenpsychiatrie (Curium-LUMC)
  • TS-Eurotrain: Hersenonderzoek bij kinderen met Tourette en kinderen met ADHD (Karakter, Accare)

Afgeronde onderzoeken

  • De follow-up zorg van kinderen met ADHD: wat vinden kinderen zelf? (Karakter)
  • Onderzoek naar de effectiviteit en implementatie van Feedback Informed Treatment (FIT) binnen Karakter (Karakter)

Actuele projecten

Er zijn nog geen actuele projecten en/of praktijkvoorbeelden over dit thema.

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten