Over dit onderwerp Vragen: Veel evidence based behandelmethoden hebben slechts bij een deel van de kinderen het beoogde effect. Hoe kunnen we vroegtijdig herkennen bij wie een behandeling niet gaat werken? Wat kunnen we voor kinderen doen als een behandeling bij hen niet effectief is? Hoe kan de behandeling voor deze kinderen verbeterd worden? Doelen: We willen ook kinderen die resistent zijn voor behandeling helpen. Daarvoor is nodig hen tijdig te herkennen en na te gaan wat alsnog geboden kan worden. Er is behoefte aan meer onderzoek naar de vraag bij wie een behandeling wel en niet werkt en waarom. Zodat we kunnen zorgen dat de behandeling echt aansluit op het individu. Toelichting De psychiatrie heeft nog te weinig zicht op de vraag waarom het op langere termijn met sommige jongeren niet goed gaat, ondanks de beschikbaarheid van werkzame behandelingen. Interventies worden zo zorgvuldig mogelijk ontwikkeld maar zijn toch altijd gemaakt voor een gemiddelde doelgroep. De precieze aansluiting bij de problematiek in een specifieke situatie mist dan soms. Uiteindelijk hebben juist de jongeren met een slechte respons op het standaardaanbod een slechte prognose. Gepersonaliseerde zorg, die aansluit bij de persoon en zijn omgeving, is hierbij van belang. Gepersonaliseerde zorg neemt niet de gemiddelde populatie als standaard maar de persoon. Gegeven de heterogeniteit van de doelgroep moeten we individuele trajecten weten te herkennen. Dat vergt grote onderzoeksgroepen om de subgroepen te kunnen herkennen en zicht te krijgen op de heterogeniteit van risicofactoren en beschermende factoren. Onderzoeksgroepen van voldoende omvang kunnen enkel worden gecreëerd als centra hierin samenwerken, zoals landelijk gebeurt voor tal van somatische aandoeningen. Met het Research Data Infrastructure project (RDI) ontwikkelt het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie een digitale infrastructuur waarmee praktijkdata beschikbaar worden gemaakt voor onderzoek in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Terug naar boven Op deze pagina Onderzoeken over dit onderwerp Het Kenniscentrum heeft geïnventariseerd welke onderzoeken zich op dit thema richten. Het gaat hier om lopende of afgeronde onderzoeken in de kinder- en jeugdpsychiatrie, die gestart zijn op 1 januari 2015 of later. De informatie over deze onderzoeken is aangeleverd door de betrokken academische centra. Mocht u hierin onjuistheden tegenkomen of nog onderzoeken missen, dan kunt u contact opnemen met Marieke Zwaanswijk, senior beleidsmedewerker: m.zwaanswijk@kenniscentrum-kjp.nl Lopende onderzoeken Onderzoek naar non specifieke factoren in verband met no-show, behandelrespons en stigma (Accare) Ketenbreed leren: Leren van hulpverleningstrajecten die eindigen in specialistische jeugdhulp (Levvel, Karakter, Curium, Accare) ANYRoad: Addressing the Needs of Youths at Risk of severe and enduring mental health problems (Curium-LUMC) Afgeronde onderzoeken Geen afgeronde onderzoeken Actuele projecten Er zijn nog geen actuele projecten en/of praktijkvoorbeelden over dit thema. Heeft deze kennis u geholpen? Bedankt voor uw feedback Wilt u hieronder aangeven wat u goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Uw feedback thumbs-upthumbs-down Reageren Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten. Naam E-mailadres Bericht