Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Kennis toepasbaar maken

Over dit onderwerp

Vragen: Wat zijn gezamenlijke onderzoeksvragen voor de kinder- en jeugdpsychiatrie en gemeenten? Hoe organiseren we systematische kennisoverdracht? Wat weten we al maar wordt nog niet goed geïmplementeerd?

Doelen: Vaak zit er een grote stap tussen een wetenschappelijk artikel of proefschrift en toepasbare kennis en bruikbare producten. Die vertaalslag moet gemaakt worden. Daarin heeft het Kenniscentrum Kinder- en jeugdpsychiatrie een belangrijke rol. Op lokaal niveau is kennisuitwisseling en verspreiding eveneens cruciaal, met alle ggz-partners, onderwijs en gemeenten.

Onderzoekscentra moeten sensitief zijn voor vragen die via de gemeenten vanuit de praktijk opkomen. Zij kunnen bijvoorbeeld een gezamenlijk onderzoek ontwerpen dat zich richt op de beschermende en risicovolle omgevingsfactoren in het opgroeiklimaat. Of rondom de KOPP-problematiek en de toepassing van de kindcheck. Gemeenten kunnen meedraaien in pilots van de centra. Zo wordt voor gemeenten zichtbaar wat er gebeurt in het veld en kunnen ze hun beleid daarop afstemmen. Initiatieven waarbij een inhoudelijk gesprek wordt georganiseerd tussen gemeenten en professionals worden vaak als waardevol ervaren. Het versterkt het onderlinge begrip van de verschillende werkvelden.

Er is niet altijd nieuw onderzoek nodig. Soms gaat het vooral om kennisoverdracht en implementatie. Er is behoefte aan een inventarisatie van wat we wel weten, maar nog niet goed implementeren. Er is nog geen staalkaart van bewezen effectieve behandelingen. Er zijn bijvoorbeeld acht tot tien antipestprogramma’s van verschillende kwaliteit. Scholen kiezen zo’n programma uit om mee te gaan werken maar weten niet of ze een goede keuze maken.

De beschikbare kennis kan mogelijk ook veel meer worden ingezet door bijvoorbeeld de Kinderbescherming. Als dit beter gebeurt, hoeven er wellicht minder kinderen uit huis geplaatst te worden. Voorafgaand en ook tijdens het onderzoeksproces moet de vraag gesteld worden hoe de kennis geïmplementeerd wordt. Hierin zou een partnership moeten worden aangaan met gemeenten waarin zij worden meegenomen in de ontwikkeling. Dat werkt veel beter dan aan het eind van het traject een kant-en-klaar product aanbieden.

Terug naar boven

Onderzoeken over dit onderwerp

Het Kenniscentrum heeft geïnventariseerd welke onderzoeken zich op dit thema richten. Het gaat hier om lopende of afgeronde onderzoeken in de kinder- en jeugdpsychiatrie, die gestart zijn op 1 januari 2015 of later.
De informatie over deze onderzoeken is aangeleverd door de betrokken academische centra. Mocht u hierin onjuistheden tegenkomen of nog onderzoeken missen, dan kunt u contact opnemen met Marieke Zwaanswijk, senior beleidsmedewerker: m.zwaanswijk@kenniscentrum-kjp.nl

Lopende onderzoeken

  • PAINT-P: onderzoek naar de werkzaamheid van gedragstherapeutische technieken voor ouders van kinderen met ADHD (Accare)
  • Onbekend maakt onbemind. Leren werken met neuropsychobiologische kennis van en met jongeren met anti-sociaal gedrag. (Christelijke Hogeschool Windesheim)

Afgeronde onderzoeken

  • Psychoeducatie Overlevingsreacties op stressvolle gebeurtenissen; Ontwikkelen psychoeducatie module ‘verlamd van angst’ (Karakter)
  • Kwalitatief onderzoek naar beperkingen en mogelijkheden Psychoeducatie PTSS anno 2019 (Karakter)

Actuele projecten

Op deze pagina

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten