Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Kennis delen

Over dit onderwerp

Vragen:
Hoe krijg je kennis in het voorveld? Hoe zorg je ervoor dat een wijkteammedewerker bedenkt dat hij wellicht GGZ-expertise moet inschakelen? Hoe zorg je voor een voortdurende voeding van wijkteammedewerkers en huisartsen die al zo veel verschillende onderwerpen in hun takenpakket hebben? Hoe equipeer je scholen zo dat ze langdurig schoolverzuim tegen kunnen gaan?

Hoe geef je vorm aan kennisdeling tussen organisaties? Hoe realiseren we meer afstemming en samenwerking tussen het werk van de zeven academische centra in Nederland op het gebied van kinder- en jeugdpsychiatrie om de kennisoverdracht te verbeteren? Hoe vergroten we de prikkel om kennis onderling te delen? Wie heeft welke specifieke kennis?

Hoe kunnen we informatie uit publieke diensten aanwenden voor de kennisontwikkeling van de jeugd-ggz? Welke kennis over de algemene bevolking helpt ons bij vroegsignalering?

Doelen:
Het is een uitdaging om de juiste expertise snel op de juiste plek te krijgen. Het gaat er om dat men een antenne voor psychische problemen ontwikkelt.

Men moet weten van elkaar wat iedereen doet. Een landelijk overzicht van thema’s die bij de academische centra worden ontwikkeld geeft iedereen zicht op welke kennis er bij andere partijen aanwezig is.

Thema’s meer gezamenlijk oppakken en gezamenlijk onderzoek uitvoeren. Dit is ook wenselijk met het oog op inclusie van grotere groepen.

Ook andere sectoren moeten beter gebruik kunnen maken van de specifieke kennis uit de kinder- en jeugdpsychiatrie. Psychiatrie speelt een rol bij veel  problemen die in andere sectoren van de jeugdhulp gepresenteerd worden. Het zou mooi zijn als de kennis die in de kinder- en jeugdpsychiatrie wordt ontwikkeld, breder ingezet kan worden.

Administratief moeten er geen obstakels liggen. Als een psychiatrische instelling wordt gevraagd om advies te geven of kennis over te dragen aan een school of jeugdgezondheidsdienst, moet de financiering geen knelpunt vormen, zeker met een verdergaande ambulantisering. Ook is er veel vraag van scholen naar preventieprogramma’s, maar vaak stokt het enthousiasme als men hoort dat het niet gratis is.

Van sommige therapieën is wetenschappelijk bewezen dat de deelnemers er slechter van worden. Toch worden die instrumenten nog steeds ingezet. Een voorbeeld is het populaire bootcamp: gevoelsmatig denk je dat het goed is voor lastige jongens, maar het is dé plek gebleken om extra gedragsproblemen te ontwikkelen. Het is de taak van de academische kinder- en jeugdpsychiatrie om duidelijk te maken dat dergelijke instrumenten niet goed werken.

Bundeling van kennis en krachten binnen de kinder- en jeugdpsychiatrie levert veel op. Een mooi voorbeeld daarvan is het e-health platform Jouw Omgeving. Er liggen echter ook halve producten, zoals games, waarvoor onvoldoende middelen zijn om ze af te maken. Veel onderzoek dat centra uitvoeren, kan verder ontwikkeld worden en in landelijk verband opgepakt worden. Als elders in het land onderzoek wordt gedaan naar effectiviteit, willen we die kennis ophalen en niet ieder zelf het wiel laten uitvinden. Als we elkaar ontmoeten, ontstaat een podium om kennis te delen. Onderlinge afspraken waarbij een of twee centra verantwoordelijk zijn voor een bepaald thema, zoals e-health, zijn het verkennen waard.

Er zijn verschillende grote langlopende onderzoeksprojecten waar gezondheidsgegevens onder de algemene bevolking worden verzameld. Los daarvan is er al een schat aan data, onder andere bij de gemeenten. Het ontsluiten ervan is lastig in verband met privacywetgeving maar niet onmogelijk. Er zijn mogelijkheden om bijvoorbeeld met diverse partijen (gemeente, school, ggz, ouders) scrumsessies te houden om betekenis te geven aan (geanonimiseerde) praktijkdata. De gemeente Houten is samen met de gemeente Nieuwegein en de Universiteit Utrecht bezig met het opzetten van een monitor voor jeugd en is voornemens daarvoor bestaande datasets te koppelen. Dit zou meer waarde krijgen wanneer de schaal wordt vergroot. Er zou ook meer gebruik gemaakt kunnen worden van de informatie die jeugdgezondheidsdiensten hebben, waar alle kinderen worden gescreend. Een consultatiebureauarts kan bijvoorbeeld aangeven bij welke kinderen hij risico’s ziet.

Terug naar boven

Onderzoeken over dit onderwerp

Het Kenniscentrum heeft geïnventariseerd welke onderzoeken zich op dit thema richten. Het gaat hier om lopende of afgeronde onderzoeken in de kinder- en jeugdpsychiatrie, die gestart zijn op 1 januari 2015 of later.
De informatie over deze onderzoeken is aangeleverd door de betrokken academische centra. Mocht u hierin onjuistheden tegenkomen of nog onderzoeken missen, dan kunt u contact opnemen met Marieke Zwaanswijk, senior beleidsmedewerker: m.zwaanswijk@kenniscentrum-kjp.nl

Lopende onderzoeken

  • OLAV: Onderwijs aan Leerlingen met ASS en het Versterken van Leraren (Accare)
  • Gezin aan zet (Curium-LUMC)
  • Samen werken samen leren (Curium-LUMC)

Afgeronde onderzoeken

Geen afgeronde onderzoeken

Actuele projecten

Het Kenniscentrum is betrokken bij een aantal projecten die zich richten op dit thema. Via onderstaande link(s) vindt u meer informatie over deze projecten.

>> Dossier Jeugd-ggz in het voorveld

>> Jaarcongres Kinder- en Jeugdpsychiatrie

Op deze pagina

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten