Over dit onderwerp Vragen: Hoe zetten we jongeren met (vroegere) psychische klachten en hun ouders zelf in bij het verbeteren de zorg? Hoe benutten we hun ervaringen? Wat is het effect van hun inzet en wat zijn de mogelijkheden bij individuele jongeren? Doelen: Bij de vormgeving van en onderzoek naar goede zorg kan de inbreng van ervaringsdeskundigheid van de jongeren zelf en van hun ouders van grote waarde zijn. Het doel is om na te gaan wat die waarde in welk geval precies is en hoe we daar optimaal gebruik van kunnen maken. Het structureel (en ook betaald) inzetten van ervaringsdeskundigen bij behandeling en bij onderzoeksprojecten komt steeds meer voor, maar het is nog niet standaard, zeker niet in de kinder- en jeugdpsychiatrie. Er zijn nog veel vragen, bijvoorbeeld of het bij jonge kinderen standaard te organiseren is en wie dan de meest geschikte ervaringsdeskundigen zouden zijn. Er is dus behoefte aan verdere kennisontwikkeling op verschillende vlakken over de inzet van ervaringsdeskundigheid. Toelichting Wanneer we bij de effectmeting van een behandeling ervaringsdeskundigheid als gelijkwaardige kennisbron meenemen, kan dat veel inzicht opleveren. Daarbij zijn patiënten niet enkel bron van te includeren data maar worden zij ook gesprekspartners. Metingen kunnen gedaan worden aan de hand van scorelijsten, maar ook bijvoorbeeld de biografie van patiënten kan methodisch worden aangewend voor het nagaan van behandeleffecten. Innovaties op het gebied van e-health en de inzet van sociale media bieden mogelijkheden om ervaringsdeskundigen beter in te zetten in de praktijk. Er hoeft niet altijd een behandelaar achter de app te zitten; lotgenoten kunnen elkaar ook helpen. Het nader onderzoeken wat lotgenoten voor elkaar kunnen betekenen verdient aandacht. Ook ervaringsdeskundige ouders hebben andere ouders veel te bieden, onder meer op het gebied van praktische zaken regelen. Of zij kunnen bijvoorbeeld meegaan naar de wijkteams van gemeenten, hun verhaal doen in de media, ervaringsverhalen vertellen over gevolgen van de transformatie. Jongeren en gezinnen kunnen meer worden betrokken bij de ontwikkeling van programma’s. De mogelijkheden van samenwerking tussen behandelaren en ervaringsdeskundige jongeren en ouders moeten verder onderzocht worden. Terug naar boven Op deze pagina Onderzoeken over dit onderwerp Het Kenniscentrum heeft geïnventariseerd welke onderzoeken zich op dit thema richten. Het gaat hier om lopende of afgeronde onderzoeken in de kinder- en jeugdpsychiatrie, die gestart zijn op 1 januari 2015 of later. De informatie over deze onderzoeken is aangeleverd door de betrokken academische centra. Mocht u hierin onjuistheden tegenkomen of nog onderzoeken missen, dan kunt u contact opnemen met Marieke Zwaanswijk, senior beleidsmedewerker: m.zwaanswijk@kenniscentrum-kjp.nl Lopende onderzoeken The APT-study: adolescents’ preference for treatment of depressive symptomatology (GGZ InGeest, Karakter) KOPLOPERS Participatie van jongeren met psychische problemen (Hogeschool Rotterdam) Participatie van jeugdigen met psychische of gedragsproblematiek in Amsterdam beter ondersteund (Hogeschool van Amsterdam) Peer School Support Project: studenten verbeteren School als Werkplaats, de ondersteuning van jongeren met psychische problemen in het MBO (NHL Hogeschool) Verhalenbank psychiatrie (UMCU) ENgage YOung people earlY (ENYOY): Headspace in the Netherlands (Amsterdam UMC (Vumc)) Als suïcide en suïcidale uitingen je dag kleuren: wat doet dat dan met jou en mij? Een kwalitatief onderzoek naar de ervaringen en behoeften van jongeren en hulpverleners in de JeugdzorgPlus en ketenpartners (Karakter) Ervaringsdeskundigheid: Onderzoek naar de versterkende en de belemmerende factoren, en succes- en faalfactoren, bij het inzetten van ervaringsdeskundigheid binnen de KJP (Curium-LUMC) Afgeronde onderzoeken Geen afgeronde onderzoeken Actuele projecten Het Kenniscentrum is betrokken bij een aantal projecten die zich richten op dit thema. Via onderstaande link(s) vindt u meer informatie over deze projecten. Ervaringsraad Artikel: Ervaringskennis als betekenisvolle bijdrage Position paper: Ervaringskennis in de kinder- en jeugdpsychiatrie Heeft deze kennis u geholpen? Bedankt voor uw feedback Wilt u hieronder aangeven wat u goed vindt, en wat het Kenniscentrum kan verbeteren? Bedankt! Naam E-mailadres Uw feedback thumbs-upthumbs-down Reageren Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten. Naam E-mailadres Bericht