Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Opstandige kinderen

In het protocol wordt eerst uitvoerig ingegaan op de problematiek en behandeling, zowel in theoretische als praktische zin, van de doelgroep. Er wordt aandacht besteed aan veel voorkomende moeilijkheden, mogelijke aanpassingen van het protocol en terugvalpreventie. Met de vele (14) vragenlijsten is het mogelijk uiteenlopende aspecten te evalueren.

Deze behandelmethode beschrijft duidelijk de doelgroep en de doelen. De behandeling bestaat uit 9 sessies, waarvan de 7e bijeenkomst (omgaan met probleemgedrag op school) facultatief is en de 9e een vervolgbijeenkomst na een maand betreft. Het programma kan zowel in een groep als individueel gebruikt worden. Specificaties voor uitvoerenden worden niet beschreven. De zittingen kunnen aan de hand van het protocol goed uitgebreid worden.

Onderbouwing en theoretisch verantwoording

In het protocol wordt uitvoerig aandacht besteed aan de stoornissen die in aanmerking komen voor behandeling met het protocol. De wetenschappelijke onderbouwing is echter verouderd. Dit geldt ook voor de behandeling. Er is een goede beschrijving van de technieken en strategieen die worden toegepast. Bij onderzoek is gebruik gemaakt van internationale literatuur.

Toepasbaarheid

Het protocol is gemakkelijk te gebruiken zonder veel eisen aan training en ervaring. Het is goed te hanteren in de dagelijkse praktijk. Echter, voor veel gezinnen is de behandeling wat aan de korte kant en weinig individueel toegespitst voor gezinnen die in een groep behandeling volgen. Qua inzet van therapeuten gaat het om een relatief korte – en dus goedkopere – vorm van oudertraining, vergeleken met veel andere oudertrainingsprogramma’s voor deze doelgroep.

Verzorging van het protocol

De beschrijving van de behandeling is helder en goed te volgen. Het protocol heeft uitstekende bijlagen met vragenlijsten en een ouderhandleiding. Een apart werkboek voor ouders ontbreekt.

Doelgroep

Ouders van kinderen met opstandig en ongehoorzaam gedrag (mogelijk in combinatie met ADHD) in de leeftijd van 2-12 jaar.

Doelstelling

Het verbeteren van de competentie en de kennis van de ouders, de gehoorzaamheid van het kind en de sfeer in het gezin.

Aantal zittingen

De training bestaat uit negen bijeenkomsten. Tijdens de bijeenkomsten leren ouders hoe zij gewenst gedrag van hun kind kunnen bevorderen en ongewenst gedrag kunnen verminderen.

Vorm

Tijdens de training leren ouders principes voor het belonen en straffen van het gedrag van het kind.

Uitvoerenden

Twee trainers met voldoende kennis van de ontwikkeling van het kind, van ontwikkelingspsychopathologie, sociale leer- en gedragsveranderende technieken en andere klinische interventies in een gezin.

Voorbereiding

Het protocol is direct bruikbaar in de praktijk.

Auteur: Russell A. Barkley, Nederlandse bewerking E.L. ten Brink
Uitgever: Harcourt Assessment bv, Amsterdam
ISBN: 902651512X

Auteur: Russell A. Barkley, Nederlandse bewerking E.L. ten Brink
Uitgever: Harcourt Assessment bv, Amsterdam
ISBN: 902651512X

Reageren

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close