Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Ik ben speciaal

behandelmethode Ik ben speciaal

‘Ik ben speciaal’ is een behandelmethode die middels psycho-educatie mensen met autisme vaardigheden leert om dit een plaats te geven in hun leven.

‘Ik ben speciaal’ beschrijft uitgebreid de diverse onderwerpen die behandeld moeten worden in de diverse fasen. Het bestaat enerzijds uit informatie geven over de stoornis en de psychische en sociale gevolgen ervan, anderzijds uit het leren omgaan met de stoornis. De behandelmethode moet een individuele inkleuring krijgen naar de persoonlijke context van de persoon met autisme. De behandelaar kan flexibel omgaan met de behandelmethode en gebruik maken van aantrekkelijk uitziende werkbladen. Er worden meetinstrumenten genoemd voor de diverse onderdelen van ‘Ik ben speciaal’, gekoppeld aan doelstellingen per onderdeel. Er ontbreken aanwijzingen voor stagnaties of beëindiging van de behandelmethode.

Onderbouwing en theoretische verantwoording

Relevante onderzoeksgegevens en een theoretische onderbouwing voor de diverse onderdelen van de behandeling (psycho-educatie, zelfbeeld, de socratische methode) zijn aanwezig. De verschillende fasen in psycho-educatie zijn duidelijk omschreven evenals informatie over technieken en strategieën. ‘Ik ben speciaal’ is nog niet op effectiviteit onderzocht. De auteur zou dit graag zien gebeuren maar is van mening dat anderen dan hijzelf dat zouden moeten doen.

Verzorging van de behandelmethode

Voor de verschillende versies van de behandelmethode zijn fraai vormgegeven beschrijvingen en werkbladen beschikbaar voor therapeuten en deelnemers.

Datum beoordeling werkgroep

Februari 2006

Doelgroep

Kinderen, jongeren en volwassenen met autisme, broers en zussen en leeftijdgenoten. ‘Ik ben speciaal’ is ook geschikt voor mensen met een lichte verstandelijke beperking en autisme.

Doelstelling

Psycho-educatie. Mensen met autisme vaardigheden leren om dit een plaats te geven in hun leven.

Aantal zittingen

Minimaal 9 en maximaal 15. De duur is wisselend van 45-60 minuten voor kinderen individueel tot 90-120 minuten voor een groepstraining of volwassenen.

Vorm

Zowel in een groep (5-8 deelnemers) als individueel.

Uitvoerenden

Een begeleider met voldoende ervaring heeft in het werkveld autisme, een grondige kennis bezit van de autistische informatieverwerkingsstijl en die bij voorkeur niet tot de dagelijkse leefomgeving van de deelnemer behoort voert ‘Ik ben speciaal’ uit. De begeleider dient de socratische (gespreks)methode te kunnen hanteren, flexibel te zijn, voldoende structuur te hebben, een accepterende, positieve, directieve houding te hebben. Voor een groepstraining zijn twee begeleiders nodig. Als de groep wordt samengesteld uit deelnemers van eenzelfde setting (leefgroep, school) is het raadzaam om een ondersteunende begeleider toe te voegen die de deelnemers goed kent.

Voorbereiding

‘Ik ben speciaal’ is direct bruikbaar in de praktijk.

behandelmethode Ik ben speciaal

Auteur: Peter Vermeulen, Versie 2, 2005

Uitgever: EPO

ISBN: 9064453691

Auteur: Peter Vermeulen, Versie 2, 2005

Uitgever: EPO

ISBN: 9064453691

Reageren

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten