Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Algemeen

Integrale aanpak

Bij behandeling van een leerstoornis is het belangrijk dat de omgeving van het kind, zowel thuis als op school, intensief betrokken wordt. De samenwerking tussen deze partijen is belangrijk voor het bieden van goede zorg. Deze zorg vindt plaats op twee gebieden, namelijk het leren en op pedagogisch gebied.

Om de rode draad in de ondersteuning van het kind te borgen dient de didactische ondersteuning zoveel mogelijk afgestemd te worden door school, behandelaren en ouders. In de meeste gevallen vinden kinderen met leerproblemen het lastig wanneer zij bepaalde stof op verschillende manieren aangeleerd krijgen. De specifieke leerproblemen van kinderen met een leerstoornis vergen namelijk een specifieke en taakgerichte aanpak. Wanneer ouders, behandelaren en leerkrachten dit onderling afstemmen, zal de aangeboden methode of betreffende lesstof eerder beklijven.

Psycho-educatie

Psycho-educatie bestaat uit het informeren van kind, ouders, leerkrachten en eventueel  andere naasten over dyslexie/dyscalculie en de behandeling hiervan. De psycho-educatie loopt vaak parallel aan de individuele behandeling van het kind.

Compensatie en dispensatie

Ghesquière en Ruijssenaars (2017) stellen dat naast het wegwerken van tekorten (remediëren) het in de meeste gevallen ook nodig is om kinderen met leerproblemen manieren en strategieën aan te leren (compenseren) die hen helpen bij het maken van taken. Voorbeelden hiervan zijn extra tijd, het leren gebruiken van een rekenmachine, het gebruik maken van een strategieboekje/opzoekboekje of woordenboek of voorleessoftware. Ook kan het nodig zijn om kinderen met een leerstoornis een bepaalde opdracht of taak niet te laten maken als blijkt dat ondanks gerichte hulp het een leerling niet lukt een bepaalde taak te maken (dispenseren). Hieronder valt eveneens het niet aanrekenen van spellingsfouten bij taalvakken of het beoordelen van de berekening in plaats van alleen de uitkomst. Verder verdient het sterke aanbeveling om bij de behandeling van kinderen met een leerstoornis in te zetten op het motiveren (stimuleren) van de kinderen en het leesplezier van kinderen te bevorderen. Hiervoor is het belangrijk om materiaal te gebruiken dat aansluit bij de interesse en leefwereld van het kind.

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten