Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Nieuws

Kinderen met een LVB en psychische klachten samen verder helpen

Tijdens het werkcafé Integrale Specialistische Jeugdhulp

“Samenwerken moet, en dat begint met samen praten,” concludeert een deelnemer aan het werkcafé Integrale Specialistische Jeugdhulp van 13 mei. Goede voorbeelden en tools delen verbindt professionals uit verschillende vakgebieden. Dat gebeurde die middag volop, aan de hand van het thema kinderen en jongeren met een licht verstandelijke beperking (LVB) en psychische klachten.

Jeugdhulpverleners zochten deze middag met elkaar naar de betekenis van integraal samenwerken. Hoe ontstijg je hokjes en denk je na over nieuwe oplossingen? En wat zijn daarvoor noodzakelijke competenties? Na een plenaire sessie verkenden de deelnemers het thema in drie werkcafés.

Diagnose en behandeling van trauma bij LVB

Carina van Kregten (Intermetzo) ging in op trauma: een oorzaak van psychische klachten die vaak wordt gemist bij kinderen met een licht verstandelijke beperking. De eerste stap is trauma herkennen en deze groep in de behandelkamer krijgen. De werkgroep LVB en traumatisering van de Academische Werkplaats Kajak ontwikkelt hier een handreiking voor.

Goede diagnostiek is belangrijk, bijvoorbeeld met de DITS-LVB: een interview dat trauma’s en stressoren in kaart brengt. Kinderen en jongeren met een LVB hebben een groter risico op trauma. Toch krijgen zij minder vaak een hierop gerichte behandeling. Er zijn goede resultaten met EMDR, en ook het programma KINGS werkt voor gezinnen waarin ouders en/of kinderen een LVB hebben.

Een effectieve aanpak van middelengebruik bij LVB

Verslaving is per definitie multidisciplinair omdat het effect heeft op alle levensgebieden, stelt psychiater Els Noorlander in de video die Evelien Poelen (Pluryn) toont in dit werkcafé. Poelen ging in op de nieuwe handreiking van de Academische Werkplaats Kajak over middelengebruik en verslaving, die geschikte interventies voor jongeren en volwassenen met een LVB op een rij zet.

De deelnemers delen de ervaring dat verschillen in werkwijze een effectieve aanpak bij deze groep in de weg staan, bijvoorbeeld in de samenwerking met de verslavingszorg. Sectoren moeten dus meer naar elkaar toe groeien. Maar jeugdhulpverleners kunnen ook zelf stappen zetten, onder andere door middelengebruik eerder met jongeren en ouders te bespreken.

Op eigen benen met Transitiecoach LVB

Jongeren met een LVB en psychische problemen zijn vaak niet klaar om op eigen benen te staan als zij 18 worden. Maartje van den Essenburg (Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie) en Charlotte Nijenhuis (Homerun/Humanitas DMH) bespraken de e-learning voor de transitiecoach LVB. Die helpt deze jongeren in de overgang naar volwassenheid, bijvoorbeeld bij financiën, zorg, relaties en vrije tijd. Tools als Kwikstart en Steffie kunnen de coach ondersteunen.

Uit de pilot bleek dat de wens van de jongere leidend moet zijn. De transitiecoach houdt zicht op de omgeving, signaleert blokkades en helpt die te doorbreken. Er kwamen ook nieuwe vragen op, die een plek krijgen in het vervolg. Hoe komen we tot verbinding in de hulpverlening, en welke rol neemt de transitiecoach hierbij in? Hoe verhoudt de rol van transitiecoach zich tot bestaande functies; kan deze een plek krijgen in bestaande hulptrajecten? De deelnemers zagen vooral kansen binnen de herstelgerichte zorg in de jeugd-ggz.

Kennisagenda Integrale Specialistische Jeugdhulp

Dit soort verbindingsdagen zijn hard nodig om nu en in de toekomst beter samen te werken, concludeerden deelnemers na afloop. Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie, het Nederlands Jeugdinstituut en het Landelijk Kenniscentrum LVB verdiepen de verbinding met een kennisagenda over integrale specialistische jeugdhulp: welke kennis is er al en wat mist er nog? Drie werkgroepen met professionals uit verschillende sectoren en met verschillende expertises gaan hiermee aan de slag.

Dit werkcafé was een initiatief van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie, het Nederlands Jeugdinstituut, het Landelijk Kenniscentrum LVB en de Academische Werkplaats Kajak.

Meer informatie

>> Platform Integrale Specialistische Jeugdhulp
>> Kennisdossier Jeugd-ggz voor kinderen en adolescenten met een licht verstandelijke beperking (LVB)
>> Academische Werkplaats Kajak

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten