Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Nieuws

Tweede vlogserie ADHD en druk gedrag

Jongens stoeien met een tablet buiten

De Academische werkplaats ADHD en druk gedrag komt met een tweede serie vlogs, waarin experts nog meer vragen beantwoorden die leven bij ouders, leerkrachten en professionals. Het doel? Meer duidelijkheid creëren over druk gedrag en ADHD en misverstanden uit de weg helpen. De video’s bieden een verrassende kijk op het onderwerp. Schrijver en journalist Sanne Bloemink trapt af met de vraag: Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen? 

Opluchting, erkenning en goede hulp: een officiële diagnose kan positieve effecten hebben. Maar ook stigma of problemen in de ontwikkeling kunnen het gevolg zijn van een diagnose. Deze sociale aspecten blijven vaak onderbelicht, terwijl ze erg belangrijk zijn. Sanne Bloemink bespreekt deze onderwerpen in haar vlog.

Eerste vlogserie ADHD en druk gedrag

Bekijk de eerdere vlogs

Is ADHD een hersenstoornis of hersenziekte?

Sarah Durston bespreekt hersenonderzoek dat de afgelopen jaren verricht is bij kinderen en volwassenen met ADHD. Het antwoord op de vraag zal menigeen verrassen.

Moet je bij kinderen met ADHD wel altijd de symptomen behandelen?

Patrick de Zeeuw legt uit dat veel kinderen met ADHD vooral last hebben van de sociaal-emotionele problemen die het gevolg zijn van ADHD.

Zijn slimme kinderen per definitie druk en ongeconcentreerd?

Sommige deskundigen denken dat dat komt doordat er te weinig van ze wordt gevraagd. Anderen geven aan dat slimme kinderen zich juist beter dan gemiddeld kunnen concentreren.

Hoe kan een leerkracht omgaan met druk gedrag?

Marjolein Luman en Anouck Staff geven concrete handvatten voor leerkrachten die te maken hebben met volle klassen en het effect daarvan op het gedrag van leerlingen.

Is ADHD een erfelijke stoornis?

Sanne te Meerman beantwoordt deze vraag aan de hand van uitkomsten uit tweelingstudies en moleculair genetische studies, en hoe daar vaak verwarrend over geschreven wordt in studieboeken.

Waarom vertonen kinderen met ADHD vaak impulsief gedrag?

Bij sommige kinderen met ADHD verklaart een verschil in werkgeheugen waarom zij anderen in de rede vallen. Sebastiaan Dovis geeft praktische tips om kinderen te ondersteunen.

Kan druk gedrag helpend zijn?

Tycho Dekkers (De Bascule / Universiteit van Amsterdam) behandelt deze vraag en vertelt dat bewegen bij veel kinderen met een ADHD-classificatie helpt om hun schoolwerk beter te kunnen doen.

Is ADHD gewoon jongensgedrag?

Nanda Rommelse (Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie / Radboud Universiteit) en Sanne te Meerman (Rijksuniversiteit Groningen) beantwoorden de vraag of ADHD niet gewoon jongensgedrag is.

De Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag probeert gepaste hulp bij druk gedrag en ADHD te stimuleren door onderzoek, onderwijs, beleid en praktijk dichter bij elkaar te brengen.

>> Website Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag

>> Meer over de vlogserie bij de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten