Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Nieuws

Tweede vlogserie ADHD en druk gedrag

Jongens stoeien met een tablet buiten

De Academische werkplaats ADHD en druk gedrag komt met een tweede serie vlogs, waarin experts nog meer vragen beantwoorden die leven bij ouders, leerkrachten en professionals. Het doel? Meer duidelijkheid creëren over druk gedrag en ADHD en misverstanden uit de weg helpen. De video’s vormen een verrassende kijk op het onderwerp.

Hoe werkt ADHD medicatie? Veel kinderen en jongeren met ADHD krijgen vroeg of laat het voorstel om medicatie te gebruiken. Ook media besteden er regelmatig aandacht aan, wat soms leidt tot felle discussies. In deze vlog vertellen Karen Vertessen en Lizanne Schweren over de wetenschappelijke onderbouwing voor het gebruik van medicatie bij ADHD, en over de effecten op het brein op de korte en lange termijn.

Eerste vlogserie ADHD en druk gedrag

Bekijk de eerdere vlogs

Hoe ervaart een bijlesdocent de onrust van kinderen en hoe helpt zij daarbij?

Basisschooldirecteur en bijlesdocent Karin Verheijen vertelt dat kinderen onrustig kunnen worden als ze de stof niet begrijpen. Hoe kun je ze helpen de draad weer op te pakken?

Hoe kan een leerkracht omgaan met druk en ongeconcentreerd gedrag in de klas?

Dat is een vraag die bij veel leerkrachten speelt. In deze vlog legt Anouck Staff (Vrije Universiteit) uit wat leerkrachten het beste kunnen doen voor deze leerlingen, en waarom.

Wat zijn de beste alternatieven voor hulp zonder medicatie?

Wat zijn de beste alternatieven voor hulp zonder medicatie, wanneer er voldoende aanpassingen zijn gedaan in de klas en thuis? Nanda Rommelse bespreekt ze.

Verhoogt ADHD de kans op vroege zwangerschap en criminaliteit?

Achterliggende problemen kunnen ADHD veroorzaken, én later uitmonden in ongunstige leefomstandigheden. Klinkt ingewikkeld hè? Sanne te Meerman legt het uit.

Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen?

Opluchting, erkenning, goede hulp: een diagnose kan positieve effecten hebben. Maar ook stigma of problemen in de ontwikkeling kunnen gevolgen zijn, vertelt Sanne Bloemink.

Hoe kan een leerkracht omgaan met druk gedrag?

Marjolein Luman en Anouck Staff geven concrete handvatten voor leerkrachten die te maken hebben met volle klassen en het effect daarvan op het gedrag van leerlingen.

Waarom vertonen kinderen met ADHD vaak impulsief gedrag?

Bij sommige kinderen met ADHD verklaart een verschil in werkgeheugen waarom zij anderen in de rede vallen. Sebastiaan Dovis geeft praktische tips om kinderen te ondersteunen.

Kan druk gedrag helpend zijn?

Tycho Dekkers (De Bascule / Universiteit van Amsterdam) behandelt deze vraag en vertelt dat bewegen bij veel kinderen met een ADHD-classificatie helpt om hun schoolwerk beter te kunnen doen.

Is ADHD gewoon jongensgedrag?

Nanda Rommelse (Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie / Radboud Universiteit) en Sanne te Meerman (Rijksuniversiteit Groningen) beantwoorden de vraag of ADHD niet gewoon jongensgedrag is.

De Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag probeert gepaste hulp bij druk gedrag en ADHD te stimuleren door onderzoek, onderwijs, beleid en praktijk dichter bij elkaar te brengen.

>> Website Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag

>> Meer over de vlogserie bij de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten