Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Nieuws

Tweede vlogserie ADHD en druk gedrag

Jongens stoeien met een tablet buiten

De Academische werkplaats ADHD en druk gedrag komt met een tweede serie vlogs, waarin experts nog meer vragen beantwoorden die leven bij ouders, leerkrachten en professionals. Het doel? Meer duidelijkheid creëren over druk gedrag en ADHD en misverstanden uit de weg helpen. De video’s vormen een verrassende kijk op het onderwerp.

Heb je eigenlijk altijd ADHD als je druk bent? Kinder- en jeugdpsychiater Monique Verburg beantwoordt deze belangrijke vraag van Mila. Ze legt uit wat ADHD nu precies is, en waar druk gedrag allemaal mee te maken kan hebben.

Bekijk de eerdere vlogs

Hoe betrek je kinderen bij je les?

Kinderen met ADHD hebben nogal eens moeite om bij de les te blijven. Wat kan je als leerkracht doen om deze leerlingen beter bij je les te houden, zonder in een negatieve spiraal te raken? Leerkracht en gedragsspecialist Anton Horeweg geeft praktische handreikingen.

Hoe werkt ADHD-medicatie?

Veel kinderen en jongeren met ADHD krijgen het voorstel om medicatie te gebruiken. Aandacht in de media hiervoor leidt soms tot felle discussies. Karen Vertessen en Lizanne Schweren vertellen over de wetenschap achter het gebruik van medicatie, en over de effecten op het brein.

Hoe ervaart een bijlesdocent de onrust van kinderen en hoe helpt zij daarbij?

Basisschooldirecteur en bijlesdocent Karin Verheijen vertelt dat kinderen onrustig kunnen worden als ze de stof niet begrijpen. Hoe kun je ze helpen de draad weer op te pakken?

Hoe kan een leerkracht omgaan met druk gedrag in de klas?

Dat is een vraag die bij veel leerkrachten speelt. In deze vlog legt Anouck Staff (Vrije Universiteit) uit wat leerkrachten het beste kunnen doen voor deze leerlingen, en waarom.

Wat zijn de beste alternatieven voor hulp zonder medicatie?

Wat zijn de beste alternatieven voor hulp zonder medicatie, wanneer er voldoende aanpassingen zijn gedaan in de klas en thuis? Nanda Rommelse bespreekt ze.

Verhoogt ADHD de kans op vroege zwangerschap en criminaliteit?

Achterliggende problemen kunnen ADHD veroorzaken, én later uitmonden in ongunstige leefomstandigheden. Klinkt ingewikkeld hè? Sanne te Meerman legt het uit.

Waarom zijn we zo gehecht aan diagnosen?

Opluchting, erkenning, goede hulp: een diagnose kan positieve effecten hebben. Maar ook stigma of problemen in de ontwikkeling kunnen gevolgen zijn, vertelt Sanne Bloemink.

Kan druk gedrag helpend zijn?

Tycho Dekkers (De Bascule / Universiteit van Amsterdam) behandelt deze vraag en vertelt dat bewegen bij veel kinderen met een ADHD-classificatie helpt om hun schoolwerk beter te kunnen doen.

Is ADHD gewoon jongensgedrag?

Nanda Rommelse (Karakter Kinder- en Jeugdpsychiatrie / Radboud Universiteit) en Sanne te Meerman (Rijksuniversiteit Groningen) beantwoorden de vraag of ADHD niet gewoon jongensgedrag is.

De Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag probeert gepaste hulp bij druk gedrag en ADHD te stimuleren door onderzoek, onderwijs, beleid en praktijk dichter bij elkaar te brengen.

>> Website Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag

>> Meer over de vlogserie bij de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten