Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Nieuws

Kennis voor de Transformatie: nieuwe praktijkvoorbeelden

Jongeren op de trap voor een middelbare school

Het platform Integrale Specialistische Jeugdhulp biedt een overzicht van goede praktijkvoorbeelden van integrale specialistische jeugdhulp. Hier maakt u als professional binnen de jeugdhulp kennis met het werk van collega’s uit het hele land. Het platform biedt inspiratie en maakt uitwisseling van manieren om integraal te werken mogelijk. In het overzicht staan inmiddels 20 praktijkvoorbeelden. Sinds de lancering in april is het platform twee projecten rijker: Langdurige Behandeling Jongeren (Triversum/GGZ NHN) en Plusgroepen (GGMD). Meer projecten volgen binnenkort, zoals School als Werkplaats (Friesland College).

School als Werkplaats biedt studenten laagdrempelige toegang tot hulpverlening op school. Een betere samenwerking tussen school en hulpverlening kan schooluitval en uiteindelijk maatschappelijke uitval terugdringen. Door eerder te signaleren kunnen jongeren met psychische problemen tijdig ondersteuning krijgen. Het doel van School als Werkplaats is om in samenwerking met integrale teams de hulpverlenging op school te organiseren, waarbij de student en het behalen van een startkwalificatie centraal staan.

Ggz tot in de klas

De school dient als werkplaats voor hulpverleners die in dienst zijn van verschillende organisaties en vormen zo een generalistisch integraal team. De hulpverleners zijn preventief aanwezig in de school: op de opleidingen en in de klassen. Het is belangrijk dat zij contact maken en gezien worden door studenten, docenten en coaches. Door deze aanwezigheid kan een hulpverlener een goed beeld krijgen van de dagelijkse gang van zaken in verschillende situaties (o.a. lessen en vrije momenten). De hulpverlener krijgt de vrijheid om zelf de werkwijze te bepalen en zit dus niet vast aan protocollen. Studenten en docenten raken bekend met de hulpverlener en er ontstaat een vertrouwdheid. Door elkaar te leren kennen groeit het vertrouwen, waardoor een coach van school en een School als Werkplaats-hulpverlener gemakkelijker naar elkaar verwijzen en beter samenwerken. Docenten (en coaches) die de hulpverleners kennen maken actief gebruik van hun expertise door bijvoorbeeld aan hen te vragen om mee te denken over studenten waar zorgen over bestaan. Maar ook maken hulpverleners onderling gebruik van elkaars deskundigheid die zeer divers is in het integrale team. De korte lijnen maken effectief en tijdig op- en afschalen mogelijk.

Meer informatie

>> bekijk alle praktijkvoorbeelden
>> meer over School als Werkplaats
>> bekijk het filmpje over dit project
Voor vragen over het platform Integrale Specialistische Jeugdhulp kunt u contact opnemen met projectleider Sara van der Weerd via s.vanderweerd@kenniscentrum-kjp.nl 

Reageren

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten