Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Nieuws

Betere sociale vaardigheidstraining voor kinderen met autisme – voortgang

Peuter met smartphone voor zijn gezicht

Kinderen en jongeren met een vorm van autisme kunnen zich vaak moeilijk in anderen verplaatsen en met hen omgaan. Behandelaars zetten in op het trainen van sociale vaardigheden, maar dit heeft vaak weinig effect. In het project ‘Sociale vaardigheidstraining van kinderen met een autisme spectrum stoornis’ (SOVATASS) werken onderzoekers, onderwijs, behandelaars en het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie samen om de behandeling te verbeteren en opgedane kennis te verspreiden. Het project is nu halverwege en levert een toolbox met meerdere digitale werkvormen op.

Signalen uit de praktijk, maar ook uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek (Dekker et al., 2015) geven aan dat het lastig is sociale vaardigheden bij deze groep op motiverende en effectieve wijze te trainen. Het project SOVATASS richt zich daarom op het ontwerpen van digitale werkvormen, die de kinderen uit deze doelgroep meer zullen aanspreken. Bovendien kunnen deze werkvormen meer op maat worden aangeboden. Een belangrijk uitgangspunt binnen het project is dat kinderen uit de doelgroep en professionals die de SoVa-trainingen uitvoeren meewerken aan het ontwerp.

3 digitale werkvormen

Om een gevarieerd aanbod aan inhoud en niveau te krijgen, ontwerpt de projectgroep meerdere digitale werkvormen, die samen een toolbox vormen. In het afgelopen jaar zijn veelbelovende ideeën onderzocht en uitgewerkt tot prototypen.

Eiland-game

Een eerste werkvorm is de zogenaamde ‘Eiland-game’ (werktitel), gemaakt door gamestudio 8D games. Dit is een spel dat een kind individueel kan spelen, met oefeningen gericht op de eerste basis van sociale vaardigheden (zoals emotieherkenning, een vraag stellen of ingaan op een verzoek van een ander). In het spel is het kind een postbode op een eiland en komt allerlei sociale situaties tegen waarmee hij of zij moet omgaan. Verschillende motiverende game-principes (een verhaal, beloningen, up-grades) helpen om het spel interessant te houden voor de jonge speler; een panel van kinderen droeg hiervoor suggesties aan. De eerste onderdelen van de game zijn af en worden momenteel getest met dit doelgroep-panel.

Escape-room

Een tweede werkvorm is gericht op het stimuleren van interactie en samenwerking tussen kinderen, en streeft daarmee complexere sociale vaardigheden na (overleg, samen beslissingen maken). Na enige voorstudie in het afgelopen jaar zal de komende periode een escape-room worden ontwikkeld, gebruikmakend van AR-technologie. Ook hier zal een panel van kinderen bij betrokken zijn.

Mijn Handleiding

De derde werkvorm is geschikt om in te zetten in de schoolcontext: veel van het (oefenen in) sociale situaties kan namelijk op school plaatsvinden. Het basisidee van ‘Mijn Handleiding’ is dat alle kinderen in een klas hun eigen kenmerken, talenten, interesses in kaart brengen en elkaar daarbij helpen. Als beloning creëert een algoritme een gepersonaliseerd stripverhaal op basis van de gegevens. Uit testsessies blijkt dat deze werkvorm een leuke gezamenlijke ervaring geeft, en meer begrip creëert voor elkaars verschillen. De werkvorm biedt tevens een ontvankelijkere context voor de andere SoVa-oefeningen.

Doorontwikkeling

De komende periode worden de drie digitale prototypes technisch doorontwikkeld, zodat ze op bredere schaal getest kunnen worden. Momenteel doen hieraan een zorginstelling en meerdere instellingen van het regulier en speciaal onderwijs mee. Parallel hieraan helpt een panel van vakinhoudelijke experts (zorgprofessionals, gedragswetenschappers, pedagogen en orthopedagogen) mee om de conceptuele onderbouwing van deze werkvormen uit te werken.

Implementatie

Juist omdat implementatie vaak een belangrijke bottleneck is in innovatieve trajecten, moet deze kwestie vroeg op tafel komen. Hoe passen de werkvormen in het huidige werkproces en zijn daar aan inhoudelijke, technische en ook organisatorische aanpassingen voor nodig? Samen met professionals worden passende antwoorden gezocht op deze vragen. Met inzicht in de goede, maar ook de minder goede momenten tijdens de trainingsreeks denken professionals concreet mee over hoe de nieuwe werkvormen de geïdentificeerde knelpunten kunnen aanpakken, zoals motivatieproblemen, oefeningen die niet aanslaan en agitatie tussen kinderen.

Ook deelnemen?

Het project is nu halverwege. Het komende jaar zal de digitale toolbox zowel technisch als inhoudelijk verder worden doorontwikkeld en op bredere schaal getest. Daarnaast ontwikkelt de projectgroep activiteiten en materialen die de implementatie van de SoVa-toolbox moet ondersteunen. Om dit voor meerdere praktijkcontexten geschikt te maken is deelname van andere zorgorganisaties zeker welkom. Heeft uw organisatie interesse om aan te haken? Neem dan contact op met de projectleider Job van ‘t Veer via j.van.het.veer@nhl.nl of via 030-2270415.

>> lees meer over dit project

SOVATASS is een SIA RAAK-publiek project.

Sociale vaardigheidstrainingen voor kinderen met autismespectrumstoornissen (SOVATASS)

Reageren

Kunnen we deze tekst verbeteren, of vond u niet precies wat u zocht? Laat het ons weten.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten