Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

ADHD bij kinderen en jongeren

ADHD is de afkorting voor Attention Deficit Hyperactivity Disorder, of in het Nederlands: aandachts-tekort-stoornis met hyperactiviteit. De kernsymptomen van ADHD zijn:

  • aandachtsproblemen (de aandacht onvoldoende kunnen ‘richten’, moeilijk kunnen opletten en moeite hebben zich ergens op te concentreren zonder afgeleid te raken)
  • hyperactiviteit (druk gedrag, niet stil kunnen zitten, bij oudere kinderen: innerlijke onrust)
  • impulsiviteit (eerst iets doen en dan pas nadenken, moeite hebben zich in te houden)

Zie de beschrijving van ADHD bij het gedeelte Ouders & Jongeren voor voorbeelden van dit gedrag.

Kinderen of jongeren met ADHD kunnen dus niet alleen druk gedrag vertonen, maar hebben vaak ook aandachtsproblemen en zijn impulsief. Bovendien spelen deze kenmerken in meerdere situaties, zoals op school, thuis en bij vrienden. De problemen staan hun dagelijks functioneren en ontwikkeling duidelijk in de weg.

Bekijk de vlog: Is ADHD gewoon jongensgedrag?

Vaststellen van ADHD

Het vaststellen van ADHD bij een kind begint vaak met het signaleren van kenmerken door de ouders, leerkracht, huisarts of jeugdarts. Als ouders deze kenmerken verder willen laten onderzoeken kan de huisarts, het Centrum voor Jeugd en Gezin of het wijkteam hen doorverwijzen naar een specialist. Dit kan zijn:

  • een kinderarts die gespecialiseerd is in ADHD
  • een kinder- en jeugdpsychiater
  • een in ADHD gespecialiseerd multidisciplinair team
  • een gz-psycholoog of klinisch psycholoog met ervaring in de diagnostiek en behandeling van ADHD

ADHD is internationaal een van de meest onderzochte stoornissen in de kinderpsychiatrie. De medische wetenschap heeft duidelijke criteria gedefinieerd om ADHD te onderscheiden van ‘druk gedrag’ dat bij de leeftijd hoort of andere oorzaken heeft.

Daarbij geldt:

  • Voor het 12e levensjaar waren er al verschillende kenmerken te zien.
  • Het gedrag is aanwezig op minstens twee terreinen, zoals thuis, op school en bij vrienden.
  • Het gedrag is storend voor het functioneren (sociaal en op school) of de ontwikkeling. Als een kind wel kenmerken heeft maar deze belemmeren hem of haar niet, dan is er dus geen sprake van ADHD.
  • De kenmerken komen niet overeen met het ontwikkelingsniveau van het kind.
  • De kenmerken zijn ze niet te verklaren door bijvoorbeeld opstandigheid of het onvermogen om instructies te begrijpen.

De symptomen kunnen in wisselende mate aanwezig zijn. De specialist omschrijft dit meestal als een van de 3 vormen van ADHD (zie Vormen van ADHD). Verder kan de specialist nog aangeven of de symptomen licht, matig of ernstig zijn. Dit geeft aan wat de belemmeringen zijn in het dagelijks leven (bijvoorbeeld in het sociale contact of in de schoolprestaties). Het gaat dus om een zorgvuldig oordeel van de specialist: er bestaat geen objectieve test of onderzoeksmethode om ADHD vast te stellen of uit te sluiten.

Onopvallende vorm

De kenmerken van ADHD kunnen bij het ene kind meer of minder aanwezig zijn dan bij het andere. Er worden dan ook verschillende vormen van ADHD onderscheiden. Een vorm zonder druk en impulsief gedrag is ADD (Attention Deficit Disorder, dus zonder de H van Hyperactiviteit). Kinderen en jongeren met ADD kunnen hun aandacht onvoldoende ‘richten’, kunnen moeilijk opletten en hebben moeite zich ergens op te concentreren zonder afgeleid te raken. Omdat deze kinderen minder druk zijn, is dit gedrag minder opvallend. Deze vorm komt vaker voor bij meisjes. De kans bestaat dat deze kinderen minder snel worden doorverwezen voor diagnostiek en behandeling.

Behandeling

Na de diagnose kan voorlichting (psycho-educatie), gedragstherapie (zoals oudertrainingen) of medicatie voor verbetering zorgen. Kinderpsychiaters en andere professionals in de jeugd-ggz kunnen hiervoor de protocollen volgen van het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie, die ondersteuning geven bij een zorgvuldige diagnostiek en behandeling. Een goede behandeling of begeleiding verkleint de kans op psychische problemen in de volwassenheid, zoals persoonlijkheidsstoornissen en middelenmisbruik of verslaving.

>> meer kennis over ADHD, voor ouders

>> meer kennis over ADHD, voor professionals

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close