Samen werken, voor een psychisch gezonde jeugd

Zoeken
Generic filters
Exact matches only
Filter by Custom Post Type

Meestgezocht: ADHDAutismeBijwerkingenSertralineVluchtelingenkinderen

Agenda

Jeugd in Onderzoek

Jeugd In Onderzoek 2019 Casa Amsterdam

Jeugd in Onderzoek biedt ontmoeting voor iedereen die betrokken is bij de jeugdsector. Jeugdhulpverleners, beleidsmedewerkers en wetenschappers wisselen op deze dag kennis en ervaringen uit.

Evenement

Datum: 23-05-2019

Direct aanmelden

Locatie: Hotel Casa Amsterdam

Bereken uw route

Inleiding Jeugd in Onderzoek

Het is bekend dat kinderen en jongeren tegenwoordig geregeld stress ervaren. Bijvoorbeeld door school of te veel prikkels via sociale media. Juist bij de jeugd kan stress nadelige effecten hebben, omdat de hersenen nog volop in ontwikkeling zijn. Ook ouders ervaren regelmatig stress bij het opvoeden. Er is nog niet voldoende onderzocht op welke schaal kinderen, jongeren en ouders stress ervaren, waardoor stress wordt veroorzaakt, om wat voor type stress het gaat en of de stress werkelijk negatieve effecten heeft. Ook is nog onvoldoende bekend over manieren waarop bij de opvoeding en in het onderwijs en de hulpverlening kan worden omgegaan met stress van kinderen en jongeren. Het zijn deze vragen die op 23 mei 2019 aan de orde komen, maar die ook deel uitmaken van de Kennisagenda Jeugd.

Voor wie is Jeugd in Onderzoek?

Jeugd in Onderzoek biedt ontmoeting voor jeugdprofessionals, beleidsmedewerkers, wetenschappers en schoolleiders en -bestuurders die kennis en ervaring willen uitwisselen, om de ondersteuning aan jeugd en ouders te verbeteren.

Programma Jeugd in Onderzoek

Kennisuitwisseling en onderling netwerken staan centraal tijdens Jeugd in Onderzoek. Traditiegetrouw herkent u drie thema’s in het programma:

Wat werkt voor wie en waarom?

Met meer kennis kan de hulp en ondersteuning aan kinderen en gezinnen effectiever worden. Kennis over welke aanpak voor welke doelgroep het beste werkt en waarom, is belangrijk. En hoe kan je dat het beste onderzoeken? Drie kennisbronnen zijn daarbij relevant: ervaringskennis van cliënten, praktijkkennis van professionals en kennis uit wetenschappelijk onderzoek. Ook spelen anderen factoren een steeds belangrijkere rol, zoals kosteneffectiviteit, alliantie en werkzame elementen. We nodigen u uit om in de deelsessies, resultaten te delen. Bijvoorbeeld van effectonderzoek en van (onderzoeks)projecten die cliëntervaringen of goede voorbeelden uit de praktijk in beeld brengen.

De kracht van preventie in het sociale domein

Voor gemeenten is het van toenemend belang hun preventief jeugdbeleid goed in te richten. Het vergroot de kans op een gezonde, veilige en kansrijke sociale omgeving voor jeugd en gezinnen. Het verkleint de kans dat alledaagse opgroei- en opvoedproblemen escaleren tot ernstige problemen. Kennis over effectieve preventie en het opnemen van die ‘evidence’ in nieuwe of herziene richtlijnen voor de JGZ is daarbij van belang. We nodigen u uit om in de deelsessies kennis over de succesfactoren van preventieprojecten en resultaten uit onderzoek naar de effectiviteit van preventie te presenteren.

Verbinding onderwijs-jeugdhulp

De verbinding tussen onderwijs en jeugdhulp kan veel opleveren voor kinderen en gezinnen. De school is een plek waar problemen bij het opgroeien, in de ontwikkeling of bij belemmeringen in de thuissituatie worden gesignaleerd. Leraren bieden zelf vaak al veel ondersteuning, zowel bij het leren als bij de sociaal-emotionele ontwikkeling. Soms moet de school in samenspraak met leerling en ouders snel jeugdhulp in kunnen schakelen. Leraren en jeugdhulpprofessionals hebben elkaar nodig. Wat weten we over de kwaliteit, de organisatie en de do’s en don’ts van een optimale samenwerking tussen onderwijs en jeugdhulp? We nodigen u uit om in de deelsessies uw resultaten uit onderzoek en verhalen uit de praktijk te delen.

Jaarlijks wisselend thema

Naast de drie vaste thema’s kent het programma een jaarlijks wisselend thema. Dat thema wordt aangedragen door de universiteit die optreedt als ambassadeur van het congres. Voor 2019 heeft de Rijksuniversiteit Groningen het extra thema bepaald: het effect van stress bij opvoeden en opgroeien

Sprekers en ambassadeur

  • Keynotespreker is Carolina de Weerth, hoogleraar psychobiologie van de vroege ontwikkeling. Zij vertelt tijdens Jeugd in Onderzoek over de cruciale eerste 1.000 dagen in een mensenleven. Feit is dat stress in deze periode kan resulteren in gedrags- en gezondheidsproblemen.
  • Keynotespreker Bram Orobio de Castro vertelt over de laatste inzichten in de aanpak van gedragsproblemen.
  • Ambassadeur van het congres is Menno Reijneveld, hoogleraar sociale geneeskunde.

Accreditatie

Voor Jeugd in Onderzoek 2019 is accreditatie aangevraagd bij:

  • Federatie van Gezondheidszorgpsychologen en Psychotherapeuten
  • Klinisch (neuro)psychologen – FGzPt
  • Maatschappelijk werkers en sociaal agogen – Registerplein (voorheen BAMw)
  • Nederlandse Vereniging voor Psychiatrie
  • Orthopedagogen – NVO
  • Kinder- en jeugdpsychologen – NIP K&J
  • Schoolleidersregister PO
  • Stichting Kwaliteitsregister Jeugd – geregistreerde jeugdzorgwerkers
  • Sociale geneeskundigen (AbSg)
  • AJN Jeugdartsen Nederland
  • V&V; Register zorgprofessionals

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten